Resurs Bank

Låna pengar till körkort

Att skaffa körkort är en viktig milstolpe för många. För de flesta är körkortet lika med frihet – att kunna ta sig dit man vill och behöver, när som helst. Vägen till körkortet kan vara olika lång och kostsam. Ibland behövs en strategi för hur körkortet ska finansieras, vissa väljer att spara, andra att låna till sitt körkort. Här nystar vi ut några olika vägval.

Vägen till körkort

Inte sällan kostar körkortet, allt som allt, mellan 20 000 och 30 000 kr. Tar du inga körlektioner på trafikskola kan du komma lindrigt undan, med en kostnad omkring 4 000 kr. För att spara pengar på din körkortsresa är det bästa knepet att köra så mycket du kan i privat regi (med en förälder, vän eller släkting). De allra flesta brukar däremot behöva kombinera lektioner hemma och på skola.Kostnaden för att utbilda sig på trafikskola tenderar att variera. Körkortet blir i regel dyrare i städer än i småsamhällen. Det beror dels på att trafiken är svårare i större städer men även eftersom trafikskolans kostnader för lokaler är högre.

Hur fort vill du ta ditt körkort?

Hur ofta du ska ta körlektioner på trafikskolan beror till stor del på hur mycket du vill övningsköra privat. Vid så kallad “normalutbildning” rekommenderar ofta trafikskolor att du kör två till tre lektioner per vecka. En populär och effektiv form för trafikutbildning är ”intensivkursen”. På intensivutbildningen skräddarsys utbildningsperioden för att passa specifika önskemål och förutsättningar.

Intensivutbildning för körkort

Intensivutbildning är ingen genväg till körkortet och inget överhoppande av avsnitt, varken teoretiskt eller praktiskt. Vad det handlar om är att du som övningskör under en kort tidsperiod (14 dagar) enbart koncentrerar sig på körkortet. En modern och komprimerad utbildningsmetod som passar många.

Intensivutbildningen passar:

• Personer som har fallenhet för bilkörning
  • Personer som helt kan ägna sig åt utbildningen under 13–15 arbetsdagar
  • Personer som har ekonomiska möjligheter att betala hela utbildningen under en kort tidsperiod, ca 2–3 veckor

Kalkylator för att räkna ut kostnaden för ett körkort: https://korkortonline.se/fakta/
Läs mer om olika körkort och behörigheter på Transportstyrelsen hemsida https://www.transportstyrelsen.se/korkort

Fyra sätt att finansiera ditt körkort
  1. Ta 100 % från ditt sparande till körkortet

Om du är av den sparsamma sorten finns pengarna kanske redan på ett spar- eller körkortskonto. Då behöver du inte fundera så mycket, den enda nackdelen är att saldot på kontot tappar höjd.

1. Börja spara till körkortet

Om du har lite framförhållning och har marginaler, kan du med fördel ”spara först och köra sedan”. Med hård disciplin och en del försakande kan en familj/du spara långsiktigt. Lyckas du lägga undan en tusenlapp i månaden kommer du relativt snabbt upp i summan för körkortskostnaderna.

1. Spara & låna till körkortet

Kanske har du redan satt undan en del pengar men inte riktigt fått ihop de 20 000 – 30 000 kronor som du räknar med att körkortet ska kosta. Blir det plötslig mer brådskande att skaffa körkort sen, kan du kombinera ditt sparande med ett lån.

1. Ta ett körkortslån eller ett privatlån

Ibland finns varken tid eller energi att spara ihop till ett körkort. Då finns det fördelaktiga alternativ i form av privatlån eller ett körkortslån som ibland erbjuds av trafikskolor. Med privatlån kan du starta din körkortsutbildning direkt och snabbt komma i mål. Du bestämmer själv hur snabbt du vill betala av lånet och kan alltid betala av hela summan när du vill.

Resurs bank -Låna spara, betala med hjälp av Resurs

Resurs bank logo
Man som sitter i bil med öppen dörr