Stegen till körkortet

Obligatoriska delar

Glad man kör bil

Körkortstillstånd

För att få ta körkort och övningsköra så måste du ha ett körkortstillstånd, detta är som ett lämplighetsintyg för att få ta körkort. Detta behöver du lösa innan du får övningsköra och innan du gör teori och körprov. För att ansöka om detta tillstånd besöker du Transportstyrelsens hemsida och söker körkortstillstånd (grupp 1)

För att få övningsköra för behörighet B måste du

• ha fyllt 16 år om du bara ska övningsköra med personbil
  • ha fyllt 17 år 6 månader om du ska övningsköra med lätt lastbil
  • ha fyllt 17 år 6 månader om du ska övningsköra med lätt släpvagn.

Utbilda sig

Privat övningskörning

För att du ska få övningsköra privat behöver både du och den som ska handleda dig i träningen din handledare gå en utbildning. Denna Introduktionsutbildning eller Handledarutbildning som den också kallas kan du självklart gå hos oss på N Trafikskola. Den utbildning vi håller är på ca 3,5timme och där går vi igenom utbildningens olika delar, krav som ställs på dig som ska ta körkort, tips från oss om hur du ska lyckas med det privata tränandet. Utbildningen är sen giltig i 5år för både dig som elev och handledare. Ska du inte övningsköra privat så behöver du inte gå denna utbildning.

Manuell eller Automatväxlad bil?

Vi på N Trafikskola utbildar på både manuell och automatväxlad bil, vad du väljer är upp till dig. Ett tips från vår sida är att du utgår från det behov du har. I regel så blir ett körkort för automatväxlad bil ett billigare körkort då det är färre saker att hantera i körningen med en automatväxlad bil.

Allt fler av de bilar som säljs idag är automatväxlade (78% år 2020) och utvecklingen fortsätter mot allt fler automatväxlade bilar. Detta betyder inte att de manuella bilarna bara försvinner, men sakta kommer de att fasas ut i förmån för automatväxlade. Är du osäker på vad du ska ta så prata gärna med oss om saken. Känner du att du vill ändra under utbildningens gång så är det inget problem.

Bokning av prov

Det finns ett par alternativ att välja mellan när du ska boka ditt teoriprov och körprov.

Privatist

Som privatist bokar du teori och körprovet på egen hand och med det ansvarar du för att du har nått en godkänd nivå inför provet. Du kan självklart ta hjälp av en trafikskola för att få hjälp med din utbildning.

Trafikskoleprov. Du som genomför din utbildning på N Trafikskola har möjlighet att boka prov genom trafikskolan. Är du godkänd på de 15 stegen i vår undervisningsplan samt är godkänd på de teoretiska delarna på ”Elevcentralen” så får du göra ditt teoriprov och körprov genom trafikskolan. Vi som utbildare har ett ansvar mot dig som elev samt Transportsyrelsen att eleverna vi genomför prov med har uppnått ett godkänt resultat på trafikskolan. Vilka krav som ställs kan du läsa om i vår undervisningsplan som finns att läsa på trafikskolan.

Risk 1 & Risk 2

Teori & Körprov

Privatist.

Trafikverkets info om teoriprov hittar du här

Trafikverkets info om körprov hittar du här

Trafikskoleprov.

Körkort

Du är klar med din utbildning och får äntligen njuta av friheten av att få köra bil på egen hand.

1. Körställning

• f) Cirkulationsplats

Vändning & Parkering

1. Landsväg