Släp

Kontakta reception för bokning av utbildning

Telefon: 08-7165504.

Mobil: 076-0304476

Första körlektionen?
Innan du börjar köra med oss så behöver du skriva in dig som elev på skolan. Efter det så får du ett lösenord som gör att du kommer in på elevcentralen. På elevcentralen kan du följa din utbildning, boka lektioner och plugga teori.

Utökad B (B-96)

Med utökad B får du köra en bil på högst 3500kg, men kombinerat med släp får totalvikten vara upp till 4250kg. Utökad B kräver inte att du gör ett teoriprov. Du behöver inte heller söka ett körkortstillstånd för att få ta behörigheten.

Det du behöver göra är ett körprov med släpvagn. Under provet ska du kunna göra en säkerhetskontroll, både på bil och släpvagn. Du ska kunna koppla ihop och koppla isär släpet, du ska kunna köra i trafik och backa i olika situationer.

BE

Med BE får du köra en bil på högst 3500kg, men du får också koppla släpvagn till detta med en totalvikt på upp till 3500kg förutsatt att bilens dragvikt tillåter detta. Detta ger dig möjlighet att köra en fordonskombination upp till 7000kg.

BE är en ny körkortsbehörighet som kräver att du har ett giltigt körkortstillstånd (ansök här) och att du gör ett teoriprov för behörigheten.

Teoriprovet är på 40 min och innehåller 55 frågor. Det krävs minst 44 rätt för att bli godkänd. Provet innehåller också 5 extrafrågor, dessa räknas inte in i ditt resultat (testfrågor som Trafikverket använder för utveckling)

Bil med släp båda med logo ntrafikskola

Upplägg för utbildningen

Ska du ta utökad B så planerar vi tillsammans ett datum för körprovet. Inför detta behöver vi också planera in tid för träning med släpet. Oftast så räcker vårt ”Utökat B-Paket” men beroende på vad du har för erfarenheter sedan tidigare så kan mer träning behövas. Vill du veta mer om vad som förväntas vid körprovet, och vad du ska klara av inför provet så läs detta på Trafikverkets hemsida Trafikverkets avgift för B96 är 800kr, efter 18:00 och på helger är avgiften 1040kr.

Ska du ta BE behörighet så är vår rekommendation att du börjar studera teori. Vi planerar för teori och körprov tillsammans, samt tid för träning med släpet. Oftast räcker vårt ”BE-Paket”, men beroende på vad du har för erfarenheter sedan tidigare, så kan mer träning behövas. Körprovet för BE påminner om provet för utökad B, skillnaden är att du ska göra en utökad säkerhetskontroll med en funktionsbeskrivning. Vill du veta mer om vad som förväntas av dig i utbildningen och vid körprovet så läs detta på Trafikverkets hemsida

Trafikverkets avgift för BE är 1650kr, efter 18:00 och på helger är avgiften 2145kr.

Fundera på hur dina behov ser ut och vad du kan behöva i framtiden, innan du väljer vilken behörighet du ska ta.

Kontakta gärna oss för frågor och mer information. Vi ser fram mot att hjälpa dig i utbildningen.

Resurs bank -Låna spara, betala med hjälp av Resurs

Att skaffa körkort är en viktig milstolpe för många. För de flesta är körkortet lika med frihet – att kunna ta sig dit man vill och behöver, när som helst. Vägen till körkortet kan vara olika lång och kostsam. Ibland behövs en strategi för hur körkortet ska finansieras, vissa väljer att spara, andra att låna till sitt körkort. Här nystar vi ut några olika vägval.

Resurs bank logo
Man som sitter i bil med öppen dörr